Jumat, 08 Oktober 2010

Pelajaran dini untuk beramal ilmu kepada teman - teman sekolah


Dalam islam menuntut ilmu itu wajib hukumnya. Ilmu itu adalah hal yang sangat menetukan bagi hidup kita, baik dimasa sekarang maupun masa yang akan datang. Menuntut ilmu itu tidak dibatasi dengan waktu, bagi orang - orang pandai, mereka tidak pernah bosan untuk menuntut ilmu. pepatah mengatakan, " Tuntutlah Ilmu sampai negeri cina" ada juga yang mengatakn, " Tuntutlah ilmu setinggi langit".
tentu hal ini cukup membuktikan bahwa menuntut ilmu itu tidak pernah ada kata selesai. sepandai - pandai seseorang, pasti ada tang lebih pandai lagi. tapi yang penting bagaimana cara kita untuk Ikhlas mengalkan ilmu  kepada orang lain. Apa guna kita mempunyai banyak ilmu, tetapi tidak mau mangamalkannya kepada orang lain, tidak mau mengajari orang yang kurang berilmu supaya menjadi orang yang berilmu. Kita mungkin berfikir, kalau kita mengamalkan ilmu kita, kita nanti takut kalau ilmu kita habis dan takut kalau orang yang kita ajari nantinya jadi jauh lebih pintar dari kita. Kita harus berfikir positif dan bijaksana, jika kita mau dan ikhlas mengajarkan/mengamalkan ilmu kita kepada orang lain, Ilmu kita tidak akan berkutang tetapi akan bertambah.
Jadi, buat apa takut! mari kita mengamalkan ilmu kita, tidak rugi kok, malah Ilmu kita akan bertambah.
Mari kita belajar mengamalkan ilmu kita kepada orang lain. Demi kemajuan kita bersama!

1 comments:

Anonim mengatakan...

betul sekali sahabat ilmu akan berguna apabila dipergunakan untuk kepentingan umat dan juga diamalkan kepada orang lain.

Posting Komentar

My banner

Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!